Cellostråke Pajeot

En fin stråke för violoncell av Pajeot school med certifikat av Raffin

Robert deMaine spelar denna stråke https://www.robertdemaine.com/

Jean François Raffin världens ledande expert på sällsynta och fina stråkar öppnar den första oberoende bågkonsultpraxisen ”Cabinet d’Archetiers Experts Jean-Francois Raffin”.

Sammanfogat av två unga och extremt begåvade bow-makers och experter: Yannick Le Canu och Sylvain Bigot, syftar han till att omdefiniera normerna för kompetens inom expertis för att bevara och säkerställa att hans kunskap vidarebefordras ..
Skåp d’archetiers-experter Jean François Raffin

Pris 99 000 SEK

Stråkar av Louis Simon Pajeot är sällsynta och högt uppskattade. Han var lärling i Mirecourt, även om det inte är känt för vem, och var möjligen en elev eller anställd på Jacques Lafleur i Paris. Hans stråkar, vissa visar Tourte’s inflytande, är ofta märkta; några senare märkes “Pajeot. AMT’.

Son till Louis Simon Pajeot, Étienne Pajeot lärde sig handeln tidigt i familjen verkstaden. Pajeots märke visas först omkring 1815, och hans tidiga stråkar är mycket i sin fars stil, med ganska spetsiga huvuden och låga, långsträckta grodor. Från och med 1820 framgår en mer personlig inställning: huvuden är smalare, men av en bredare profil, grodor är något högre och ofta av elfenben, och knapparna är ibland ganska korta, med åttkantiga ringar. Pajeot var en fulländad innovatör och en utsökt hantverkare, och han var banbrytande på många nya tekniker inom stråkbyggnad för att skydda och förstärka känsliga områden. Experimentering med metallunderlag och två modeller av självrepererande grodor, som båda skiljer sig från modellerna från J.B. Vuillaume gjorde en särskilt varaktig inverkan på periodens franska stråke.

Verkstaden var produktiv och välmående och anställde sådana berömda tillverkare som Nicolas Maire, Claude Joseph Fonclause och förmodligen Nicolas Maline. Stråkar av alla slag och material producerades där, och dess högsta produktionsperiod var omkring 1840. Material och hantverk är oerhört utmärkta, vilket resulterade i verk av stor skönhet och enastående spelbarhet. Han betraktas som bland de bästa i sin generation. Pinnar märkes, “Pajeot.”